ویژه برنامه رصدی مرکز علوم و نجوم زنجان

یکی از فعالیتهای مهم و فراگیر که همه ساله در مرکز علوم و نجوم زنجان برگزار میشود برنامه رصد عمومی است. در این برنامه خاص مردم عادی به مرکز علوم و نجوم زنجان می آیند و با ابزارهای نجومی از قبیل دوربین های دوچشمی، تلسکوپ ها و دیگر امکانات با آسمان شب و نحوه تماشای آن از دریچه این ابزار ها آشنا میشوند و زیبایی نهفته در پس این آسمان رنگ رنگ را درک میکنند. همچنین برنامه رصد یکی از جلسات  کلاسهای نجوم در هر ترم تحصیلی در مرکز است.
کلاسهای نجوم مرکز به گونه ای طراحی شده اند تا در یک ترم مقدماتی اعضا بتوانند با مقدمات نجوم، کیهانشناسی و اخترفیزیک تا حد قابل قبولی آشنا شوند. 19شهریور ماه سال 90 هم فرصتی بود تا بار دیگر گرد هم جمع شویم و در آرامش و سکوت سحر انگیز شب به تماشای خوشه های ستاره ای برویم که خود را در پس نور ظاهری ستاره ها پنهان کرده اند. در این برنامه رصدی به کمک تلسکوپ ویلیام اپتیکس شکوه و عظمت آسمان را با  تماشای خوشه های ستاره ای M13 و M24  شاهد بودیم و به کمک دوربین دوچشمی زیباییهای و فتنه گریهای کهکشان آندرومدا و خوشه های باز ستاره ای خی و اچ را در صورت فلکی ذات الکرسی نظاره گر شدیم و تماشای این زیباییها را با تحسینی همراه کردیم که ذات مبارک باری تعالی خود به ما آموخته است: فتبارک الله احسن الخالقین

تماشای اجرام عمقی آسمان و درک عظمت عالم بی پایان و حقارت زمین در برابر آسمانها و همچنین نمایش دادن توانمندی های گروه رصدی مرکز در یافتن این اجرام از لابلای ستاره گان چشمک زن آسمان شب،  مهم ترین هدف رصدی این  بود که به حمدالله با عنایت خدا و لطف تمامی والدین عزیز محقق شد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر