برنامه های بازدید از آسمان نما


یکی از مهم ترین بخشهایی که در مرکز علوم و نجوم زنجان مورد توجه قرار گرفته است برنامه بازدید از گنبد آسمان نما می‌باشد. تا کنون با توجه به نو پا بودن مرکز گروههای بسیاری از گنبد آسمان نما بازدید کرده اند. اولین برنامه ای که با دستگاه پلانتاریوم اجرا کردم برنامه افتتاحیه بود که در این برنامه استاندار نیز حضور داشت. این برنامه جداً برایم استرس زا بود. دستگاه را خیلی نمی‌شناختم و هر لحظه احتمال می‌دادم کنترلش از دستم خارج شود (البته شکر خدا نشد!) . به هر حال با تمام سختی‌هایش برنامه را اجرا نمودم . جالب بود که در همان اجرای اولم پسربچه‌ای با خانواده اش حضور داشت که اصرار داشت در همان روز اسمش را به عنوان اولین عضو در مرکز علوم و نجوم بنویسم که البته به هدفش هم رسید! پس از این اجرا برنامه های دیگری هم داشتم که از آن جمله میتوانم به برنامه بازدید دانش آموزان ورزشکار که در المپیاد ورزشی شرکت کرده بودند اشاره کنم. این برنامه از جهاتی قابل بررسی بود. اولین نکته در مورد اینها این بود که من می بایست مباحث عمومی نجوم را در زمان 45 دقیقه (به صورت زنده و به عبارتي يك نفس!) برای کسانی توضیح می دادم که بعد از یک روز پرکار در مسابقات به مرکز آمده بودند تا خستگی در کنند. 
برایم جالب بود که یکی از دانش‌آموزان پس از اجرای برنامه به من گفت که فکر می کرده به سینما خواهد آمد. البته همین تصور هم به حد کافی در برابر تصوراتی از قبیل آمدن به استخر توپ – که یکی دیگر از دانش آموزان اذعان داشت- قابل قبول تر بود.
در بدو ورود دانش آموزان سعی می‌کردند با شیطنتهای خاص خودشان که لازمه سنشان (دوره دبیرستان) بود، قدرت نمایی کنند. اما پس از اجرای برنامه‌ها چهره هایشان دیدنی تر بود. اغلب با سوالاتی که برایشان بوجود آمده بود سالن را ترک میکردند. هر چند سعی میکردم تا حد ممکن به برخی از سوالاتشان جواب هم بدهم. یک نمونه جالب ازین نمونه ها پسری بود که در ابتدای برنامه به من گفت: این دستگاه مگه چی کار میکنه؟ اصلا شما نجوم بلدی!؟ و در انتهای برنامه به اصرار دوستانش و نیز به خاطر اتمام وقت سانس، با اكراه سالن را ترک نمود. اینها تنها
گوشه‌هایی از برنامه‌های بازدید ورزشکاران بود که برایم خاطره انگیز شد. همچنین برنامه‌ای هم برای کارکنان آموزش و پرورش به همراه خانواده هایشان داشتم که این برنامه هم توانست اعضای بسیاری را جذب مرکز نجوم نماید. یکی دیگر از برنامه های پلانتاریوم برنامه بازدید اختصاصی برای استاندار و خانواده شان بود که آن جلسه هم با خوبی و خوشی و البته با کسب تجربه برای من به اتمام رسید. در حال حاضر در حال تدوین جلسات آموزشی برای گنبد پلانتاریوم هستم تا بتوانم در  قالب برنامه‌های تک جلسه‌ای نجوم را به عامه مردم معرفی نمایم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر