نگاهی به پایان جهان

از این که بدانید دنیا به آخر نزدیک میشود چه حسی پیدا می کنید . باید قبول کنیم که امروزه مردم نسبت به گذشته مایوس تر و افسرده تر شده اند و این موضوع یک امر جهانی است . بسیاری دنیای تکنولوژی کنونی را که به سرعت نور پیش میرود پوچ و بی معنی میدانند ، شاید هم در دل آرزوی به اتمام رسیدنش را داشته باشند . خوبی فیلمهایی مثل 2012 این است که برای ساعتی شما را از این فکر بازمیدارد . 2012 قطعا فیلمی نیست که بخواهد پیام های فلسفی راجع به موجودیت بشر و راز زندگی بدهد ولی حداقل یک چیز را به شما نشان میدهد و آن اینکه در چنین موقعیتی همه به فکر بقای خود هستند . بعد از این که از سینما خارج میشوید خدا را شکر میکنید که زمین زیر پایتان هنوز محکم است .
شاید در نگاه اول این فیلم مخصوصا که هنوز هم یه ترجمه عالی براش نیومده و ما مجبوریم اون رو با همون زبون به شدت اصیلش بفهمیم، کمی گنگ به نظر بیاد. اما با چندین قار تماشای این فیلم میتونیم بفهمیم که این فیلم چی میخواد بگه. همونطور که میدونید طبق تقویم مایاها جهان در سال 2012 به پایان خواهد رسید. این فیلم پایان عمر زمین رو در حالی که مردمان زمینی هنوز خیلی علاقمندند که روی زمین بمونند و زندگی کنند و مثل شرایط فیلم وال ای هنوز به اونجایی نرسیدن که بخوان از زمین به سمت جای دیگه ای کوچ کنند، نشون میده. اما آخر عمر زمین رسیده و کم کم نشانه هاش داره پیدا میشه. زلزله های مهیب، صاعقه های وحشتناک، شکاف های بسیار بزرگ در پوسته زمین، و هزاران بلای دیگر که هر روز در گوشه ای از دنیا مخابره میشوند، همه و همه از نشانه های پایان عمر عالم است. در این فیلم تصاویری از ویرانی تمدن شهری خلق مي‌شود كه مشابه آن تا پیش از اين در هيچ فيلم سينمايي‌اي به نمايش درنيامده است. همه مردم جهان به استثنای 400 هزار نفر در «2012» محكوم به يك مرگ تلخ و سخت می شوند.
«2012» با صحنه هایی از اتعاشات عظیم و غیرعادی خورشید که به سوی زمین روانه می شود، آغاز می شود. یک محقق هندی برای اولین بار در سال 2009 متوجه این ارتعاشات میشود و تاثیر آن بر فعال شدن هسته مذاب زمین را با یک محقق آمریکایی در میان می گذاردآدریان زمین شناس آمریکایی به هند می رود تا گزارشی از این موضوع برای هیئت حاکمه آمریکا ببرد. امواج و نیروهای متصاعد از این تشعشات باعث شده درجه حرارت هسته زمین به سرعت افزایش یابد و این ماجرا به زودی موجب فوران هسته زمین، زلزله های پی در پی و بالاآمدن سطح آب دریاها می شود. این اتفاقات نهایتا به آب گرفتگی سراسر زمین و نابودی ساکنان این سیاره در سال 2012 خواهد انجامید. آدریان موضوع را به کاخ سفید اطلاع داده و کار به اجلاس سران گروه بیست می کشد و تصمیم این می‎شود که طی یک پروژه فوق سری، 400 هزار نفر از برگزیدگان برخی کشورهای جهان به اضافه آثار مهم فرهنگی تمدنی قابل انتقال و نیز یک جفت از همه حیوانات انتخاب شوند تا در روزهای منتهی به تاریخ 12/12/2012 در کشتی مسقفی که کوهستانهای مرتفع چین به همین منظور از قبل ساخته می شود جای بگیرند.

نویسندگان فیلمنامه تلاش کرده اند داستان پایان تدریجی جهان را با اتکا به اکتشافات علمی وقایع فیزیکی مستند کنند تا برای بینندگان که با قواعد فیزیک جدید فکر میکنند و زندگی می کنند، اقناع کننده باشد. زمان پایان جهان اما از یک داستان افسانه ای اقوام مایایی گرفته شده که سال 2012 را سال پایان جهان میداند. در این میان نحوه نجات برگزیدگان نسل بشریت و آغاز دوباره جهان از این ماجرای هولناک، برگرفته از داستان حضرت نوح است
بر اساس این داستان باید یک جفت از نر و ماده همه حیوانات، در کنار 400 هزار نفر از برگزیدگان کشورهای قدرتمند جهان در زمان مقرر به سوی سفینه بزرگی که یادآور کشتی نوح است فراخوانده شوند تا نسل بشریت نجات یابد. در این میان عموم ساکنان زمین محکوم به مرگند، حتی دانشمند هندی که برای اولین بار این اتفاق را پیش بینی کرده است. اگرچه استفاده از داستان نوح، فضای جدیدی در فیلمهای آخرالزمانی گشوده اما نگاه به ادیان در این فیلم کاملا حساب شده بوده است.
به هر حال تماشای این فیلم به تمامی دوستان و همکاران و همچنین اعضای کلاسای نجوم بویژه صهبا صادقیان توصیه میگردد.
توصیه دوستانه:
هرگز پس از تماشای این فیلم از روی هیچ پل عابر پیاده ای رد نشوید
تا چند ساعت پس از تماشای این فیلم به خیابان نروید و هرگز رانندگی نکنید
به شکاف های آسفالت که در گوشه و کنار خیابان هستند و تعدادشان هم بحمدلله همچین کم نیست، اهمیت ندهید

۱ نظر:

  1. انساني كه با دانش محدود خود نتوانسته است زمان پيدايش هستي و چگونگي ان رابه طور كامل درك نمايد واظهار نظر دانشمندان اغلب به صورت فرضيه ارايه شده است چنين انساني نميتواند پايان جهان را به طور كامل پيش بيني نمايدواين اظهارنظرهادرقالب فرضيه مي باشدلذازيادمحل اعتنانيست سيد حسين علويون كلاس سوم دبستان

    پاسخحذف