دستاورد...!!

امروز ۲۵ دی ماه خورشید چهره اش رو از زمینی ها میپوشونه
این خورشید گرفتگی از نوع حلقوی هست كه در ایرا ن به صورت جزئی قابل رویت است. البته در كشور ما مردمان جنوب كشور شانس بیشتری داشند و درصد بیشتری از خورشید در اون مناطق گرفته میشد. متاسفانه اینجا با این دود و دم و یه تیكه كوچولوی ابر كه از صبح علی الطلوع جلو خورشیدو گرفته بود (ایضا حال ما رو)من نتونستم چیزی ببینم. خیلی دلم  سوخت خصوصا اینكه دیشب هم یكی از اعضای مركز خبر داد كه تو دارالقران زنجان برناامه رصد هست.  واقعا كه هیچ جا  زنجان نمیشه. این مدتی كه تهران بودم تونستم  با یكی از فعالان نجوم در زمینه آلودگی نور-آقای حامد میرزا خلیل- كه بنده خدا دغدغه اش برگردوندن آسمان تاریك به تهرانه هم دیداری داشته باشم  و از راهنماییهاش در زمینه فعالیتهای ضد آلودگی نوری در شهرمون استفاده كنم.  گاهی با خودم فكر میكنم اگه آقای میرزاخلیل اییییییین همه كاراییو كه برام توضیح داد تو شهر كوچیكی مثه زنجان انجام داده بود زنجان تبدیل به یكی از بهترین شهرهای نجومی از لحاظ رتبه بندی در زمینه تاریكی آسمون شده بود. با اینكه آلودگی نوری در شهر ما هم همچین كم نیست ولی هزار تا آسمون آلوده شده ی نوری  (در این دوره آموزشی كشف كردم كه در ساختن كلمات نو استعدادی عجیب دارم!! ) زنجان  می ارزه به یه آسمون مثلن تاریك تهران. دیدن وضعیت آسمون  شب اینجا منو به آسمون زنجان امیدوارتر كرد. اینجا مشتری فقط دیده میشد در تمام طول شب. در حالیكه در آسمون زنجان صورتهای فلكی زیادی رو میشه شمرد. من كه این همه مدت دلم گرفت از بس نتونستم با خیال راحت نگای به آسمون بالا سرم بندازم. اینجا فقط و فقط پروزكتورهای قوی حاكمان بی چون و چرای آاسمان  شب هستند. دلم به حال همه موجودات زنده ای كه در این حوالی زندگی میكنند میسوزه. لك لك ها پروانه ها پشه ها پرنده ها سنجاقك ها و شاید هم گربه ها (...وای كه این چند مدته بیشتر از تعداد گربه هایی كه تا حالا دیده بودم گربه دیدم. همه رقم بودن.بی دم....كثیف...چاقالوی خنگ... دماغ سوخته ی بو گندو...گربه های زنجان خیلی قشنگ تر ازینان...) از همینجا به تمامی منجمان تهرانی تبریك میگم كه با وجود این همه برج های بلند و آسمون آلوده با اعتماد به نفس قوی كه نشان از روحیه تلاشگرشونه هنوز رصدهایی برگزار میكنن و هنوز میتونن زیباییهای آسمون شب رو با علاقمندان به شراكت بگذارند.
دلم خیلی گرفت كه نتونستم اید چند وقته چیزی از آسمونو ببینم. اما خوشحالم خیلییییییییییی چون تا چند ساعت دیگه به زیر آاسمان
 شهرم میرم كه میتونم حداقل هزارتا ستاره تو شبش بشمارم
 نتیجه اخلاقی: تهراان خیلیییییییی خوبه  ولی ففقط برای مدتی خیلییییییی كوتاه نه برای موندن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر