جهان در شب سرانجام به ايران رسيد


جام جم آنلاين: پروژه جهان در شب  از فعال‌ترين پروژه‌هاي ويژه سال‌ جهاني نجوم بود. اين پروژه بين‌المللي كه با ابتكار بابك امين تفرشي و حمايت انجمن منجمان بدون مرز تشكيل شده بود گروه بزرگي از عكاسان آسمان شب را از چهارگوشه دنيا گرد هم جمع كرد تا با سفر به نقاط مختلف جهان، شكوه زيبايي‌هاي آسمان را در پيوند با جذابيت‌هاي تاريخي و طبيعي مقابل چشمان مردم قرار دهند.
حاصل اين ماجراجويي، نمايشگاه‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي بود كه در نقاط مختلف جهان برگزار شد. در اين برنامه‌ها نه تنها مخاطبان و مردم عادي مي‌توانستند حاصل كار عكاسان را ببينند كه با شركت در كارگاه‌هايي كه با حضور چهره‌هاي برجسته عكاسي نجومي جهان در كشور آنها برگزار مي‌شد، مي‌توانستند سطح توانايي‌هاي تخصصي خود را گسترش دهند.
در سال جهاني نجوم مدير اين پروژه به دليل ترويج زيبايي‌هاي آسمان شب، جايزه بنياد لئونارت نلسون را كه معتبرترين جايزه عكاسي علمي به شمار مي‌رود از آن خود كرد اما سال نجوم در حالي به كار خود پايان داد كه اين پروژه در خانه مادري بنيانگذارش به اجرا درنيامده بود.
به‌رغم همه تلاش‌هايي كه در هماهنگي‌ها وجود داشت، اجازه اين كار داده نشد تا اين كه سرانجام در وقت اضافه، سال جهاني نجوم پروژه جهان در شب به ايران رسيد.


با تلاش اسدالله قمري‌نژاد و حوزه هنري استان زنجان و حمايت انجمن نجوم ايران شهر زنجان از تاريخ 12 تا 14 اسفند، ميزبان اين پروژه در ايران خواهد بود، پروژه‌اي كه بزرگ‌ترين رويدادش در خاورميانه را در زنجان برگزار خواهد كرد. اين پروژه در قالب يك نمايشگاه عظيم و يك كارگاه تخصصي برگزار خواهد شد و تصاوير جهان در شب روي صفحات نوراني به تابش در خواهند آمد و در كنار آن در كارگاهي تخصصي ‌كه با حضور عكاسان آسمان شب بين‌المللي و مهمانان خارجي برگزار خواهد شد موضوعاتي چون پردازش تصاوير نجومي، پروژه‌هاي علمي در عكاسي، عكاسي پيشرفته از آسمان و امثال آن به بحث گذاشته مي‌شود. انجمن نجوم ايران قرار است، هفته‌هاي آتي ثبت‌نام علاقه‌مندان شركت در اين پروژه را آغاز كند.
.......
منبع: سايت روزنامه جام جم

۱ نظر:

  1. ایول زنجان
    ایول مرکز نجوم
    ایول مربی نجوم
    ...
    ...
    از طرف یه نفر

    پاسخحذف